ما خیال نکنیم که دین فقط همین نماز و روزه و امثال آن است. کسانی باور کردها ند که اساس دین در قلب است، دین عشق، محبت، اخلاص، خشیت و خوف و رجاست. ...شهید حاج قاسم سلیمانی فهمیده بود که ریشه و اساس دین کجاست و به چه چیزی باید بیشتر اهمیت داد؛ تا لحظه آخر نیز دست از این منش برنداشت. هیچ مکتب دیگری نمیتواند چنین انسانی پرورش دهد. سرتاسر این حادثه از یک نظر اعجاز، از یک نظر اخلاق، از یک نظر نور، و از یک نظر درس است.
پاسخ به شبهات درباره دین، جلسه دهم، رابطه دین با مسایل اجتماعی و سیاسی
اگر حضرت معصومه سلاماللهعلیها را بشناسیم، روزنهای میشود که مقامات حضرت رضا سلاماللهعلیه را بشناسیم؛ امام رضایی که مظهر رأفت الهی است. آن بزرگوار تنها کسی است که در بین ائمه به الامام الرئوف معروفند. ما امام رضا سلاماللهعلیه را دوست داریم، به خاطر اینکه خدا او را دوست دارد. حضرت معصومه سلاماللهعلیها را دوست میداریم، چون ایشان خواهر امام رضاست و شاخهای از آن درخت مبارک است.
(سخنرانی حضرت آیتالله مصباح در جشنواره کریمه اهل بیت، 1390/07/12)
تفاوتهای موجود بین روزهداران و اهمیت و ارزشی كه به این ماه میدهند، ریشه در معرفتشان نسبت به این ماه عظیم دارد. برخی روزه را عبادت و تكلیفی شاق، و گروهی دیگر آن را بزرگترین توفیق الهی میدانند. اختلاف دیدگاه این دو گروه، و طیف وسیعی که بین این دو قرار میگیرند، به نوع نگاه آنان به این ماه، و شناختشان از عظمت و فضایل آن بازمیگردد؛ بنابراین، مناسب است تا مسأله شناخت و معرفت نسبت به این ماه و فضایل و حرمت آن که بسیار مهم است، اولین خواسته ما از خداوند باشد.
کتاب صهبای حضور، ص136
خداوند شما را خلق کرده است تا لیاقت بالاترین رحمت را پیدا کنید. اگر شما را خلق نمیکرد و شما شکر نعمت او را بهجا نمیآوردید، دریافتکنندهای برای این رحمت وجود نمییافت. باید انسان مختاری باشد، با اختیار خودش مراحلی را طی کند، قدر نعمتهای خدا را بداند و شکر آن را بهجا بیاورد تا به مرتبهای برسد که بتواند آن رحمت را درک کند. شکر کردن حرکتی است که ظرفیت ما را بالا میبرد. شکر، فهم، معرفت، ایمان و نورانیت دل ما را بیشتر میکند و ظرف ما برای دریافت رحمت، بزرگتر میشود. اگر شکر نکنیم ظرف ما محدود است.
شکرگزاری؛ تنهاراه کمال انسان؛ بیانات حضرت آیت الله مصباح درجمع رؤسای ادارات ومعاونت های استانها ومعاونین مرزبانی ودریابانی
انبیا آمدند تا به آدمیان بفهمانند که برای این دنیا آفریده نشدهاند. اینجا یک جلسه آزمایش است. آری! تمام این 100 سال عمر ما در این جهان یک جلسه امتحان است. واقعاً این جلسه امتحان که 100 سال به طول میانجامد، در مقابل بینهایت آخرت چه نسبتی دارد؟ شما 3 ساعت در جلسه امتحان کنکور مینشینید تا 30 سال بعد از آن استفاده کنید؛ 3 ساعت با 30 سال یک نسبتی دارد. اما وقتی 100 سال را با بینهایت بسنجید، چه نسبتی را میتوان یافت؟ عمر آخرت چند برابر عمر دنیا میشود؟ صد هزار برابر، یکمیلیون برابر، صدمیلیون برابر. حقیقت این است که این دو باهم هیچ نسبتی ندارند. عمر دنیا را هرقدر که باشد به هر توانی برسانید، باز ابدیت از آن درنمیآید! بنابراین، ابتدا باید حساب کنیم که ما چه هستیم، برای کجا آفریده شدیم، عمر ما چقدر است، قرار است چندسال زندگی کنیم؛ تا ببینیم چه سعادتی را میخواهیم: أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا
عامل اصلي تکامل که موجب لياقت انسان براي دريافت عاليترين رحمتها و فيوضات الهي ميشود، همان است که در لسان شرع، «عبادت» ناميده شده است. يعني انسان بيابد که از خود چيزي ندارد و از خود چيزي نميتواند داشته باشد و هر خيري به او برسد، از خداي متعال است؛ حقيقتي که در يک مسير بسيار طولاني، امکان تحقق دارد و طيف گستردهاي از مراحل را، هم از لحاظ عرضي و هم از لحاظ طولي، در برميگيرد.
میتوان گفت عامترين حکمت وجود شرور، نقايص، آفات و بلاها در اين عالَم، آن است که زمينه انتخاب را براي انسانها فراهم کند، تا بتوانند با انتخاب صحيح خودشان، طرف خير را انتخاب نموده و لياقت و استحقاق دريافت عاليترين کمال وجودي و فيض الهي را پيدا کنند.
يکي از مشکلترين صحنههاي عبوديت این است که از يک سو اهتمام به انجام تکليف داشته باشيم و از سوي ديگر رضايت قلبي به حوادثي که طبق تقدير الهي واقع ميشود. البته همه افراد قدرت جمع بين تکاليف، تحمل درد و رنجهاي مادي دنيوي، و رضايت قلبي به مقدرات الهي با درجات مختلف را ندارند. رضايت داشتن، شادي، و حتي استقبال از مصيبتهاي سنگين مخصوص کساني است که به درجات عالي ايمان رسيده باشند.
اجرای احکام اجتماعی به زمان حضور امام معصوم اختصاص ندارد، بلکه این احکام در زمان غیبت نیز باید اجرا شود و متصدیانی باید عهدهدار این کار شوند که خدا آنها را بپسندد. در عرف ما به دستگاه اجرایی کشور، دولت میگویند. ... یکی از فرضها این است که سیستم دولت مانند یک هرم است که سطوح جانبی مختلفی دارد. در رأس این هرم باید کسی باشد که اشبه به امام معصوم باشد. یعنی وقتی ما به امام معصوم دسترسی نداریم، در رأس دستگاه حکومتی ما باید کسی باشد که اشبه به امام معصوم است.
پاسخ به شبهات درباره دین، جلسه سیزدهم، انتخابات در نظام اندیشه اسلامی
اینکه بگوییم امروز دانشگاههای عالم این نظریه را پذیرفتهاندو چون اکثریت دانشگاهیان این سخنان را قبول دارند، ما هم باید قبول کنیم، با آیات قرآن سازگار نیست. اکثریت دنبال هوای نفسشان هستند؛ بنابراین نظرشان دلیل حق بودن نیست. اگر حق را میخواهی، باید دلیل داشته باشی! اگر شما در ادعای خود صادق هستید، برای آن دلیل بیاورید! قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
پاسخ به شبهات درباره دین، جلسه دوازدهم؛ اسلام در عصر پستمدرنیسم
هویت استکبار با عموم مردمی که طالب حق باشند، هیچگاه آشتی نخواهد داشت. این است که میگویند دشمنی آمریکا با ما ذاتی است؛ یعنی مادامی که آمریکا هویت استکباری دارد، نمیتواند ما را به حساب بیاورد. حتی اگر در جایی به ما احترام بگذارد، از ایرانیها تعریف کند، یا بگویدکه ما دلمان برای مردم ایران میسوزد، دامی برای فریب است. آنها برای هیچ فردی از ما دل نمیسوزانند؛ حتی حاضرند هزاران نفر از ما را بکشند تا به منافع ناچیز مادیشان برسند. پاسخ مؤدبانه کسانیکه میگویند اگر با آمریکا آرامتر رفتار کنیم، نتیجه بهتری میگیریم، این است که متأسفیم که شما آمریکا را نشناختهاید. متأسفیم که شما با اینکه به آمریکارفته و آنجا درس خواندهاید، یا سالها در انگلیس بوده و آنجا دکترا گرفتهاید، با اینکه با آنها همپیاله بودهاید و اکنون نیز ارتباطاتی با آنها دارید، باز آمریکا را نشناختهاید!
پاسخ به شبهات درباره دین، جلسه یازدهم، استکبار؛ علت دشمنی ذاتی آمریکا با ما