اشاره

 

 

 

اشاره

نوشتار پیش رو، حاصل سه جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ از حضرت علامه، آیت‌الله مصباح یزدی است که در اسفندماه 1398 و پس از شیوع بیماری کرونا در کشور، ایراد شده است. ایشان ابتدا اشاره می کنند که دربارۀ بلایا و شرور از دو جهت مي‌توان بحث کرد: جهت نظری و جهت عملی؛ و بر ین اساس، یک بار مي‌خواهیم بدانیم با توجه به علم و حکمت پروردگار، وجود این بلایا چه فلسفه یا توجیهی دارد، و بار دیگر مي‌خواهیم تشخیص دهیم که هنگام وقوع بلایا و بیماري‌ها و حوادث یا به بیان دیگر، شرور، به عنوان فردی مؤمن، چه واکنشی باید نشان دهیم، چه از جهت قلبی و عمل جوانحی (رضایت یا عدم رضایت)، چه از نظر ظاهری و عمل جوارحی.

ایشان سپس با استفاده از مقدمات عقلی و همچنین آیات و روایات، با بیانی شیوا و روان، گره‌هی ذهنی موجود دربارۀ این مسائل را به‌خوبی مي‌گشایند. در پایان نیز به هفت پرسش مهمِ برخی مخاطبان پاسخ مي‌دهند که این بخش از کلام نیز به روشن‌تر شدن ابعاد مسئله کمک می‌کند.

مي‌توان ادعا کرد که این نوشتار، به‌رغم اختصارش، در بررسی محققانۀ ابعاد بلایا و شرور، کم‌نظیر یا بي‌نظیر است، و از همین روی، مطالعۀ دقیق و عالمانۀ آن را به همۀ ارباب معرفت و کسانی که دغدغۀ فهم دقیق‌تر و عمل بهتر دارند، سفارش مي‌کنیم.

 

صفحات: 
7-8