بسم الله الرحمن الرحیم
قم ـ حسینیه شهدا –؛ شب هشتم محرم 1427
مجموعه سؤالاتی وجود دارد كه فقط اختصاص به نوجوانها و جوانها ندارد؛ بلكه بزرگترها نیز گاهی با آن دست و پنجه نرم میكنند. یكی از آن مجموعه سؤالات كه در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد و حل آن در شناختن اكثر مسایل اعتقادی مؤثر است این است كه: خداوند متعال با آن رحمت، لطف و كرم بیكران خود، این عالم را آفریده و به مخلوقات نیز نعمتهای فراوانی عطا فرموده است، اما در این میان، بلاهایی مانند سیل و زلزله پیش میآید كه در آنها انسانهای بیگناهی از بین میروند و به سختیهایی مبتلا میشوند؛ این بلاها چگونه با آن رحمت، مهربانی و با حكمت و به بیان دیگر با عدل خداوند سازگار است؟ این یكی از سؤالاتی است كه عمومیت دارد؛ سؤال دیگر این است كه: خدای متعال انبیاء را برای هدایت مردم مبعوث فرمود و هدف او این بود كه مردم به بركت ارشادات انبیاء، راه صحیح را پیدا كنند، رفتار انسانی معقولی داشته باشند، جامعه سالمی را بسازند و در رفاه و خوشی و سعادت زندگی كنند، انبیاء هم با تمام توانشان در این راه كوشش كردند، ولی چرا همه انبیاء با مشكلات فراوانی مواجه میشدند و در بسیاری از موارد نیز مورد اهانت، ضرب و شتم، زندان و حتی كشته شدن قرار میگرفتند. قرآن به كشتن انبیاء اشاره كرده و میفرماید: «وَ قَتْلهُمُ الْأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ»1. چرا خداوند انبیاء را برای هدایت، بر مردم مسلط نكرد تا شكنجه و آزاری نبینند و چرا مردم با همه انبیاء مخالفت كردند؟ چرا خداوند اجازه میدهد به اوصیاء و اولیاء خدا توهین شود. حتی حضرت سیدالشهداءعلیهالسلام به مصیبتهایی گرفتار شدند كه نمونهاش را در تاریخ بشریت نمیتوان پیدا كرد. این سؤالها را باید با حل یك مسأله اعتقادی پاسخ گفت، مسألهای كه قرآن بر آن خیلی تكیه كرده و آن را به صورتهای مختلف بیان فرموده است، و آن مسأله امتحان، آزمایش، فتنه و ابتلاء است. این مفهوم در قرآن با الفاظ متعددی بیان شده كه در ابتدا، برای فهم آنها اشارهای كوتاه میكنم. آن چه ما در فارسی به نام «آزمایش»؛ مینامیم قرآن در مورد آن به چند واژه اشاره كرده است كه «ابتلاء»، «بلا»، «فتنه»؛ و «تمحیص»؛ از جمله آنهاست. یكی از آیاتی كه در مورد آزمایش با تعبیر «فتنه»؛ وارد شده، این است كه: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ»2، آیا مردم چنین پنداشتهاند، همین كه بگویند ما ایمان آوردیم، رها میشوند و مورد فتنه و آزمایش قرار نمیگیرند. این سؤال را استفهام انكاری میگویند؛ یعنی از نحوه سؤال پیداست كه جوابش منفی است. در آیات دیگری نیز میفرماید: «أَنما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ»3، اموال و فرزندان شما، فتنه هستند؛ یعنی وسیله آزمایشاند و هم چنین میفرماید: «وَ نَبْلُوَكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً»، ما شما را با خوشیها و ناخوشیها میآزماییم. محققین اهل لغت نیز اصل «فتنه»؛ را به معنای داغ كردن و در نهایت به هر نوع زحمتدادن و گرفتار كردن دانستهاند. به هر حال لازمه آزمایش، گرفتار شدن و درگیر شدن با كارهای سخت و دشوار است، تا آنجا كه قرآن در آیاتی هدف از آفرینش را آزمایش و امتحان معرفی كرده است و میفرماید: «الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَكُمْ أَیُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»4، خدا مرگ و زندگی را برای اینكه شما را بیازماید آفرید، تا مشخص شود كدام نیكوكارترید. آیات دیگری نیز در سوره كهف است كه میفرماید: «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَی الْأَرْضِ زِینَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»5؛ یعنی آنچه در روی زمین هست، از جاذبههایی كه وجود دارد و زینتهایی كه خدا روی زمین قرار داده، برای این است كه مردم را به آنها بیازماید.
مفهوم آزمایش در قرآن به صورتهای مختلف ذكر شده و از سنتهای مؤكد، عام و استثناناپذیر خداوند است. در اینجا باید یادآور شد كه آزمایشهای خداوند خیلی پیچیدهتر از آزمایشهای ما انسانهاست، آزمایشهای انسانی در یك مورد خاص و برای یك هدف مشخص صورت میگیرد، ولی آزمایشهای الهی چندین هدف را دنبال میكند. گاهی دو گروه را به وسیله یكدیگر آزمایش میكند و گاهی چندین نفر را به وسیله یكدیگر آزمایش میكند؛ «لِیَبْلُوَا بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ»6. علت انتخاب این موضوع اهمیت ویژه آن است كه اولاً، بسیاری از مسایل فكری و اعتقادی به حل آن بستگی دارد. دوم اینكه بسیاری از قضایایی كه در تاریخ واقع شده، بهخصوص از صدر اسلام تاكنون، با تحلیلی خداشناسانه و با بینش توحیدی پاسخ داده شود و سوم این كه بتوانیم وظیفه خود را در مقابل این سنت عظیم و پیچیده الهی بشناسیم. پیچیدگی آزمایشهای الهی از آزمایشهای انسانی خیلی بیشتر است، ما باید خود را آماده كنیم و برای سربلندی در آزمایش الهی از آزمایشهای گذشته خداوند عبرت بگیریم كه قدم بزرگ موفقیت در همین عبرتپذیری است.
با نگاهی به مسأله آزمایش، ابهامی كه در ابتدا ظاهر میشود این است كه، كسی آزمایش میكند كه نسبت به چیزی جاهل باشد.
ولی خدا برای چه آزمایش میكند، مگر خدا جاهل است؟ قرآن در این باره میفرماید «وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْكاذِبِینَ»7، البته خدا میداند از میان كسانی كه ادعای ایمان دارند چه كسی راست و چه كسانی دروغ گفتند.
برای حل این ابهام باید گفت: ما در قرآن كریم میبینیم كه خدای متعال اوصاف یا افعالی را به خودش نسبت داده كه كم و بیش در مورد انسانها هم به كار می رود، مثلاً میگوید خدا علیم است. ما میدانیم علمداشتن یعنی چه؟ برای اینكه ما هم میتوانیم كم و بیش علم داشته باشیم. راجع به افعال الهی نیز به واژههایی برمیخوریم كه در خود ما هم هست، ولی درباره خدا اندكی تفاوت دارد. مثلاً رحم و غضب دو حالتی است كه انسانها در مواجهه با پدیدههای روزمره دارند؛ ولی وقتی میگویند خدا رحمت دارد یا خدا غضب كرد معنایش این نیست كه - العیاذ بالله - خدا دلش میسوزد و حالت انفعال پیدا كرده و یا اوقاتش تلخ میشود. چون خدا تغییر حالت پیدا نمیكند. چنین افعالی با آن خصوصیات، لازمه مادیت و مخلوقیت است و در مورد خدا باید حیثیتها مادی و نشانههای ضعف و محدودیت را از آنها حذف كرد.
این كه خداوند انسان را آزمایش میكند برای این نیست كه مجهولی برایش كشف شود، بلكه هدف خداوند از این كه افراد را در معرض آزمایش قرار میدهد این است كه آن چه در باطن هر فرد موجود است، آشكار شود؛ زیرا خداوند این عالم را برای این آفریده است تا هر كسی هر استعدادی و نیتی كه دارد، روزی آشكار شود و آن را ابراز كند. استعدادش شكوفا شود و در راهی كه میخواهد، پیشرفت كند و اگر كسی قصد دارد عقبگرد كند، وسایل آن نیز فراهم شود. این فضای آزمایش الهی است. از اینرو منظور از این كه خدا آزمایش میكند یعنی شرایطی را فراهم میكند كه نیتها، استعدادها و قابلیتهای انسان بروز و ظهور پیدا كند.
در بین همه مخلوقات، انسان كاملترین موجودی است كه بیشترین استعدادها را برای تغییر و تحول در جهت رسیدن به سعادت یا شقاوت دارد. از آن جا كه در بینش اسلامی اساس ارزش ارتباط با خداست، هر كس ارتباطش با خدا بیشتر باشد، سعادتمندتر خواهد بود. در مقابل نیز، اساس همه بدبختیها كفر است. اما یا همه كسانی كه میگویند ما ایمان داریم راست میگویند؟ ایمان این است كه انسان از عمق دل باور داشته باشد كه پیغمبر، پیغمبر خداست؛ یعنی هر چه از طرف خدا آورده است، درست است. در مورد امامان معصومعلیهاالسلام نیز همینگونه است، آیا همین كه میگوییم من اهل بیتعلیهمالسلام را دوست دارم كار تمام میشود؟
باید شرایطی فراهم شود كه درستی ادعاها روشن شود. آیات اول سوره عنكبوت راجع به همین موضوع است، «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ»8؛ یكی از اساسیترین مفاهیم؛ در بینش الهی این است كه انسان به عنوان یك موجود مختار، امتحان شود و برای او دائماً شرایطی فراهم شود تا ادعاهای وی آزموده شود. اگر كسی مدعی است عدالت را دوست دارد، زمانی كه میتواند ظلم كند، باید بر خویشتن مسلط باشد و علایق را بر حقایق مقدم ندارد.
گاهی هم آزمایشها جنبه عمومی دارد و در جایی حادثهای اتفاق میافتد كه عدهای با آن آزموده میشوند، گاهی نیز حادثهای اتفاق میافتد و امتی یكجا آزمایش میشوند. در این موارد انسان باید بیشتر مراقب باشد؛ چرا كه وقتی كار دستهجمعی شد، انسان تحت تأثیر جمع قرار میگیرد.
آیا همین كه عدهای شعار دادند، انسان باید از آن عده پیروی كند و با آنها همراهی شود؟ این هم آزمایشی است كه در تاریخ نمونههای زیادی از آن اتفاق افتاده است. یكی از این آزمایشها، روز وفات پیغمبر اكرمصلی الله وعلیه وآله بود. حضرت رسولصلی الله وعلیه وآله هفتاد روز قبل از وفاتش، بر اساس دستور خدای متعال، برای آخرین بار و به صورت رسمی فرمودند: «من كنت مولاه فهذا علی مولاه». اما زمانی كه پیغمبر از دنیا رفت، مسلمانها كه گروهی از آنها جهادگر بودند، انفاق كننده بودند، پولهایی برای اسلام خرج كرده بودند، جنگها رفته بودند، بسیاری از آنها معلول جنگی و جانباز بودند؛ همان روز وفات پیغمبر گفتند: باید برای پیغمبر جانشین تعیین كنیم. مگر هفتاد روز قبل، پیامبرصلی الله وعلیه وآله جانشین خود را تعیین نكردند؟ این مسایلی است كه در تاریخ معاصر نیز اتفاق افتاده است. ما وقتی مسأله امتحان را درست بررسی كنیم، میتوانیم از نتایج آن برای زندگی خود بهرهمند شویم. آن گاه مراقب خواهیم بود از فریبی كه دیگران خوردند، عبرت بگیریم و عهدشكنیهایی كه دیگران كردند كمتر انجام دهیم. اما اگر متوجه نباشیم كه پیشینیان چه كردند و كارشان به كجا انجامید و بگوییم ان شاءالله همه درست گفتند، ما هم جزو كسانی خواهیم بود كه به جهنم میرویم! اگر درست دقت كنیم و هر لحظه متوجه آزمایشهای الهی در زندگیمان باشیم، سود كردهایم و فایده خواهیم برد، این روزها هم در مسایل سیاسی و بین المللی آزمایشهایی در مقابل ماست و امیداوریم كه خدای متعال به بركت سیدالشهداء توفیق دهد كه از عهده این آزمایشها به خوبی برآییم.
والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته
1؛ نساء، 155
2؛ عنكبوت،2
3؛ انفال، 28
4؛ ملك، 2
5؛ كهف، 7
6؛ محمد، 4
7؛ عنكبوت، 3
8؛ عنكبوت، 1.