آیت الله مصباح یزدی: ولایت فقیه محور وحدت است.

حضرت آیت الله مصباح یزدی گفت: بر اساس اسلام و اعتقادات شیعه، محور وحدت ولایت فقیه است. حضرت آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز شنبه 1388/07/18 در تالار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله‌علیه برگزار شد، یكی از راه‌های افزایش بصیرت را ابهام‌زدایی از ارزش‌های

حضرت آیت الله مصباح یزدی گفت: بر اساس اسلام و اعتقادات شیعه، محور وحدت ولایت فقیه است.

حضرت آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز شنبه 1388/07/18 در تالار مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله‌علیه  برگزار شد، یكی از راه‌های افزایش بصیرت را ابهام‌زدایی از ارزش‌های مطرح شده در جامعه دانست و گفت: ارزش‌هایی در جامعه وجود دارد كه شعارهای دینی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بر اساس آن شكل می‌گیرد كه در صورت ابهام در این ارزش‌ها، شعارها نیز مبهم می‌شود.

ایشان ادامه داد: به عنوان مثال شعار «اصلاح» و «اصلاحات» كه شعار انبیاء الهی نیز بوده است، یكی از همین شعارهای مبهم است كه در طول تاریخ و از صدراسلام تا كنون از سوی كسانی مطرح شده كه راهی متفاوت با انبیاء داشته‌اند و باید از آن ابهام‌زدایی شود.

علامه مصباح یزدی «وحدت»‌ را یکی دیگر از این ارزش‌ها دانست و با خاطرنشان ساختن اینکه وحدت و اتحاد امری قابل قبول همگان است، افزود: هر عاقلی می‌داند كه تفرقه و اختلاف موجب هدر رفتن نیروها و فشل شدن جامعه می‌شود، اما حقیقت چگونگی حصول اتحاد و محور وحدت از جمله مسائلی است كه باید از آن ابهام‌زدایی شود.

رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اینكه در غالب كشورهای دنیا دو یا چند حزب رقیب در جامعه وجود دارند، گفت: روش معمول در كشورهای جهان این است كه حزبی که در انتخابات بازنده می‌شود، هر چند به صورت ظاهری، به حزب رقیب تبریك گفته و با تلاش برای رفع نقایص، خود را برای انتخابات آینده آماده می‌كند.

ایشان خاطر نشان كرد: اگر در كشوری بر خلاف این روش، حزب شكست خورده نه تنها تبریك نگفت، بلكه دست به اغتشاش  و كارهای غیر معقول زد و بعد از رسوایی در جامعه شعار وحدت سر داد، این حركت، سوء استفاده از وحدت است، چرا كه در زمان قدرت هرگز وحدت را مطرح نمی‌كنند و سعی در تحمیل قدرت خود دارند؛ اما بعد از شكست و رسوایی وحدت را مطرح می‌كنند.

آیت الله مصباح با اشاره به اهمیت و تأكیدات قرآن و روایات بر وحدت، به ذكر نمونه‌هایی از سوء استفاده از عنوان وحدت در طول تاریخ پرداخت و گفت: هرگونه وحدت با هركسی مطلوب نیست؛ بلكه زمانی وحدت ارزش دارد كه بر اساس حق، باعث پیشرفت حق و در جهت رسیدن به هدف مقدسی باشد.

ایشان ضمن اشاره به ایستادگی انبیاء برای ترویج عقیده حق، و مخالفت با جمعیت كثیر مشركان، ادامه داد: اگر منظور از وحدت، وحدت در فكر و عقیده باشد، نباید برای دستیابی به وحدت از اعتقادات حق دست برداشت؛ چرا كه مطلوبیت وحدت به حق بودن محور آن است و حق نباید فدای وحدت شود.

علامه مصباح یزدی  وحدت در عمل بر اساس اصول و عقاید مشترك را شكل دیگری از  وحدت عنوان نموده و وحدت شیعه و سنی را از این نوع ذكر كرده و افزود: در این نوع وحدت باید با تكیه بر اشتراكات حق که مقبول دو طر‌ف است، در مقابل دشمن مشترك ایستاد و در راستای تقویت این اشتراكات كوشید و از بیشتر شدن اختلافات در عقیده نیز جلوگیری كرد؛ هر چند نباید از عقیده حق دست برداشت.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آیاتی از قرآن كریم افزود: برای رفع اختلاف باید به رسول خدا و ائمه معصومین(ع) رجوع كرد و در صورت عدم دسترسی به ایشان باید بر اساس فرموده اهل‌بیت(ع) به ولی فقیه جامع‌الشرائط مراجعه كرد.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: بر اساس آموزه‌های اسلام و اعتقادات شیعه محور وحدت در زمان ما، ولی فقیه است و هركس كه می‌خواهد وحدت را حفظ كند، باید ولی فقیه را محور قرار دهد و سر دادن شعار وحدت هم‌زمان با جبهه گرفتن در مقابل ولی فقیه و قصد براندازی نظام اسلامی، مغالطه‌ای بیش نیست.

ایشان با تأكید بر اینكه ارزش حق بیش از ارزش وحدت است، افزود: مطلوبیت وحدت در صورت حق بودن آن است و اگر بنا باشد با وحدت، حق نابود شود، چنین وحدتی ارزش ندارد.

حضرت آیت الله مصباح در پایان خاطر نشان كرد: برای برقراری وحدت باید اشتراكات حقی وجود داشته باشد و در صورتی كه در یك طرف هیچ‌گونه عنصر حقی وجود نداشته باشد، وحدت ارزشی ندارد.