علامه مصباح: مشكلات فرهنگی جامعه نتیجه قصور در تحول دانشگاه‌ها است

آیت‌الله مصباح یزدی تأكید كرد: بُعد اصلی انقلاب اسلامی، بُعد فرهنگی آن است و قبل از هر چیز باید به انقلاب فرهنگی اهمیت داده شود.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مركز آثار آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پ‍ژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با سردار جعفری كه در تاریخ 14 دی‌ماه در این مؤسسه برگزار شد، ضمن شكرگزاری خداوند به خاطر موهبت عظیم انقلاب اسلامی، خاطرنشان كرد: سال‌ها باید بگذرد تا ابعاد این انقلاب و نقشی كه در تغییر مسیر جامعه اسلامی داشته است، شناخته شود. بی‌تردید، بعد از گذشت 30 سال، بیداری اسلامی گوشه‌ای از عظمت انقلاب اسلامی را نمایان كرد.
وی انقلاب فرهنگی را نقطه اوج انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت:‌ بُعد اصلی انقلاب اسلامی، بُعد فرهنگی آن است و قبل از هر چیز باید به انقلاب فرهنگی اهمیت داده شود.
علامه مصباح یزدی، حوزه و دانشگاه را محور فرهنگ جامعه برشمرد و افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با فعال شدن دانشگاه‌ها و آغاز جنگ تحمیلی، نیروهای حوزوی و دانشگاهی به سمت جبهه‌ها بسیج شدند و دانشگاه‌ها هم طبق روال قبل از انقلاب پیش رفت، و این عوامل به کمک هم, مانع از تحول اساسی در فرهنگ كشور شد.
وی تأكید كرد: مشكلات فرهنگی جامعه نتیجه قصوری است كه در تحول دانشگاه‌ها به وجود آمده است و نه تنها قصور صورت گرفت؛ بلكه راه‌های جدید برای فساد دانشگاه‌ها باز شد.
ایشان ادامه داد: در این میان، سفارش های دلسوزانه مقام معظم رهبری با عنوان تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی، غارت فرهنگی و شبیخون فرهنگی، با كم‌توجهی مسولین دانشگاه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع شد و روز به روز مشكلات فرهنگی جامعه افزایش یافت.
سایه افكندن مسائل سیاسی بر مسائل فرهنگی، مانع پیشرفت فرهنگ جامعه است
عضو خبرگان رهبری، سایه افكندن مسائل سیاسی بر مسائل فرهنگی را بزرگترین مانع برای پیشرفت فرهنگ جامعه برشمرد و تصریح كرد: اگر مسائل فرهنگی مستقل از مسائل سیاسی مورد تحلیل، بررسی و اجرا قرار می‌گرفت و تصمیم‌گیرندگان آن, مستقل از سیاست عمل می‌كردند، اقدامات بهتری صورت می‌گرفت و نتیجه شایسته‌تری در پی‌ داشت.
وی با اشاره به طرح همكاری حوزه و دانشگاه، یادآور شد: اگر از همان ابتدا طرح همكاری حوزه و دانشگاه، ادامه پیدا می‌كرد و كارشكنی‌هایی صورت نمی‌گرفت، اکنون ده‌ها كتاب قابل ارائه در سطح دنیا داشتیم و در مباحث علوم انسانی نیز حرفی تازه به جامعه علمی عرضه می‌كردیم.
آیت الله مصباح در پایان اظهار داشت: برای تحول در دانشگاه باید قدم به قدم جلو برویم و هر دانشگاه با توجه به اولویت‌ها و نیاز جامعه، رشته‌ای را مورد بررسی قرار دهد و بر اساس فرهنگ اسلامی و معارف غنی دینی، پایه‌ها و مبانی آن را پی‌ریزی كند و حرف نویی از آن را به مجامع علمی عرضه نماید.