علامه مصباح یزدی: باید وظایف شرعی مربوط به انتخابات برای مردم تبیین شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، کوتاهی در شناخت و انتخاب اصلح را  مستلزم شراکت در اعمال و گناهان منتخَب دانست و گفت: باید برای مردم تبیین کرد که اگر در تشخیص کوتاهی کردیم و کسی سر کار آمد که رعایت مسائل اسلامی را نکرد و مرتکب خطا، اشتباه، انحرافات یا گناهانی شد، ما نیز در کارهای او شریک هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح،‌ ایشان در دیدار با مسئولان بسیج مدرسه علمیه حقانی و برگزارکنندگان یادواره شهدای این مدرسه که در تاریخ 1392/01/27 صورت گرفت، ضمن اشاره به ابعاد مختلف جامعه انسانی و رشد و کمال همه‌جانبه آن در سایه اسلام گفت: انقلاب اسلامی نیز ابعاد مختلفی دارد و همه ابعاد آن اعم از فرهنگی، نظامی، اقتصادی، بین‌المللی و...‌ باید به کمال و رشد واقعی خود برسد.

 

وی پدید آمدن نوعی تقسیم کار بین گروه‌های مختلف اجتماعی را لازمه فعالیت‌های اجتماعی دانست و گفت: البته این تقسیم کار به این معنا نیست که حجاب حاجزی بین ابعاد مختلف است و هرکس که در ساحتی فعالیت می‌کند به طور کلی از ساحت‌های دیگر جدا باشد. فرمایش‌های حضرت امام رضوان‌الله‌علیه و مقام معظم رهبری و اعتبارات عقلی همه این را تأیید می ‌کند که یک مسلمان واقعی باید در ابعاد مختلف انقلاب، به‌خصوص در بُعد فرهنگی و بعد سیاسی حد نصابی از مشارکت را داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن ذکر مثالی خاطر نشان کرد: اگر نهادهای اقتصادی ما به مسائل فرهنگی و دینی توجهی نداشته باشند و فقط در جهت پیشبرد اقتصاد کشور  عمل کنند، این اقتصاد متناسب با انقلاب اسلامی نخواهد بود و اقتصادی از نوع سوسیالیستی یا سرمایه‌داری در کشور شکل می‌گیرد. بنابراین اقتصاددان‌ها نیز باید حد نصابی از فرهنگ و معلومات اسلامی را داشته باشند تا بتوانند کار خودشان را در همان جبهه خودشان پیش ببرند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)  ادامه داد: اگر گروهی که متصدی کار علمی و علوم دینی هستند بگویند ما فقط در ساحت فقه، اصول و سایر علوم اسلامی کار می‌کنیم و به سیاست، مسائل نظامی و چیزهای دیگر کاری نداریم، عده‌ای تربیت خواهند شد که طعمه خوبی برای شیاطین خواهند بود و دشمنان اسلام و انقلاب به‌راحتی آن‌ها را فریب داده، در راه اغراض خودشان به کار می‌گیرند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم گفت: بنابر این همه ما باید ساحتی از ساحت‌های اجتماعی و اسلامی را در نظر بگیریم و آن را رشته تخصصی خودمان قرار بدهیم، اما در عین حال باید از ساحت‌های دیگر به قدر ضرورت بهره داشته باشیم و حد نصابی از معلومات و فعالیت‌ها را در آن زمینه عهده‌دار شویم. یک طلبه انقلابی در عین حالی که باید عمده وقتش را صرف تحصیل علوم کند، می‌بایست بخشی را برای بررسی مسائل سیاسی، فرهنگی در نظر بگیرد، والا کار انقلاب به سامان نمی‌رسد و در عین حال، باید مراقب باشد که آن مسئولیت فرهنگی، علمی و دینی تحت‌الشعاع مسائل دیگر قرار نگیرد.

آیت‌الله مصباح یزدی،‌ با اشاره به استفاده از سرمایه‌های گذشته برای زنده‌ نگه‌داشتن اهداف انقلاب و ارتقای آگاهی نسبت به آن‌ها گفت: شهادت و شهدا از سرمایه‌هایی هستند که هزینه‌های بسیاری صرف آن شده است و هنور هم بعد از چندین سال وقتی پیکر شهیدی را می‌آورند که فقط چند استخوان از آن باقی مانده، مردم شب تا به صبح حضور پیدا می‌کنند و به گریه و عبادت می‌پردازند و توسل می‌جویند. این سرمایه خیلی عظیمی است. این سرمایه ارزان به‌دست نیامده. این را باید نگه داشت و از آن حفاظت کرد.

وی تجربه‌های اندوخته شده درباره مسایل مدیریتی، سیاسی، علمی و... را از دیگر سرمایه‌های با ارزش انقلاب دانست و گفت: برخی از این سرمایه‌ها از جهاتی ارزشمندتر و قیمتی‌تر از خون شهیدان است. چون ممکن است فداکاری‌های یک شهید فقط چند روز باشد اما برای به ثمر رسیدن برخی از سرمایه‌ها ممکن است کسانی 50 سال شبانه‌روز در راه خدا زحمت کشیده باشند.

علامه مصباح یزدی یکی از وجوه روایاتی که مداد علما را برتر از خون شهید می‌داند را همین نکته بیان کرد و گفت:  ممکن است فردی از روزی که تصمیم می‌گیرد که به جبهه برود تا وقتی که شهید می‌شود، چند روز بیشتر طول نکشد، اما یک عالم 50 سال خون دل خورده و با هزاران مشکلات، اتهامات، سختی‌ها، فقرها، توهین‌‌ها و اهانت‌ها صبر کند تا معارف دین را برای ما حفظ کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری معلومات و تجربه‌های سیاسی را نیز از همین گونه سرمایه‌ها دانست و گفت: اگر ما این‌ها را ندیده بگیریم و ذهن‌ خود را تنها متوجه یک ساحت از جامعه کنیم، خیلی ضرر کرده‌ایم.

استاد اخلاق حوزه علمیه ضمن تحسین اهتمام حاضران نسبت به زنده داشتن یاد شهدا و برگزاری یادواره‌های شهدا خاطر نشان کرد: برگزاری این‌گونه یادواره‌ها حفظ سرمایه‌هایی است که به برکت خون‌های شهیدان نصیب جامعه ما شده است. شهدا کار خودشان را کردند و «عند ربّهم یرزقون»‌اند و احتیاجی به ما ندارند. ما هستیم که به این سرمایه‌‌ها احتیاج داریم و  استفاده از آن‌‌ها در گرو این است که چقدر آن‌ها را زنده نگه بداریم.

وی ادامه داد: زنده نگه داشتن یاد شهدا مستلزم کارهای مختلفی است. یادواره یکی دو روز است، اما کارهای همیشگی نظیر نشریات و پژوهش درباره نقش شهادت در نظام اسلامی، جایگاه آن و مقایسه‌اش با سایر فعالیت‌ها و کیفیت بهره‌برداری از این سرمایه معنوی برای جامعه کارهایی است که در طول سال باید انجام بگیرد و  عملا در یکی دو روز یادواره‌ ارائه بشود.

استاد علوم قرآنی و تفسیر، با اشاره به نقش عامل اقتصادی در فعالیت‌های مختلف گفت: بهتر این است که ما همیشه عادت کنیم اول از جیب خودمان شروع کنیم. منتظر نباشیم تا دیگران زمینه را فراهم کنند و ما از آن بهره‌برداری کنیم. به خودمان عادت بدهیم که از این سکه‌های کوچکی که در جیب‌ خودمان هست، استفاده کنیم. در این صورت خدا برکت می‌دهد و راه‌های دیگر را هم برای ما باز می‌کند.

 وی با اشاره به آیه نودودوم از سوره آل‌عمران، رکن اصلی خودسازی در جامعه اسلامی را انفاق از آن‌چه دوست می‌داریم دانست و  گفت: در این دوران طلبگی‌ کسانی را دیده‌ایم که به نان شب خودشان محتاج بودند، اما کتاب درسی‌شان را می‌فروختند و به رفیق‌شان کمک می‌کردند. این روحیه باعث هم‌گرایی، ایثار، تعاون و به یک معنا وحدت جامعه می‌شود. اما اگر منتظر باشیم که شرایط را دیگران فراهم بکنند معلوم نیست چه وقت موفق بشویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شرایط کشورهایی مثل مصر، افغانستان و عراق، تفاوت روشن این کشورها با ایران را نعمت ولایت‌فقیه دانست و گفت: نقشی که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر ـ که یکی از آن‌ها همین فتنه 88 بود ـ ایفا کردند به‌گونه‌ای بود که اگر ایشان نبود معلوم نبود چه به روزگار این ملت می‌آمد. چنین نعمتی را خدا به ما داده که هر چه فکر کنیم درست نمی‌توانیم ارزش آن را درک کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه کمترین شکر نعمت مقام معظم رهبری را استفاده درست از رهنمودهای ایشان دانست و گفت: تحلیل، جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از سخنان مقام معظم رهبری بسیار کار مقدس و ارزشمندی است.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مجهول ماندن رأی ایشان بر دیگران و همچنین سفارش ایشان به روشن‌گری و معرفی کاندیدای اصلح گفت: گاهی مصالحی برای کسی که در رأس هرم قدرت هست وجود دارد که اقتضای رفتار خاصی را دارد و دیگران آن وظیفه را ندارند و باید به‌گونه‌ای دیگر رفتار کنند. ایشان از آن‌رو که حکم پدر را نسبت به این جامعه دارند باید کاری کنند که در جامعه انشقاق پدید نیاید و دشمن نتواند از اختلافات سوءاستفاده بکند. ولی معنای این کار این نیست که دیگران نیز کاندیدای اصلح را معرفی نکنند. خود ایشان تصریح کردند دیگران باید روشنگری کنند و مشورت بدهند.

استاد تفسیر و فلسفه اسلامی حوزه و دانشگاه سرّ عرفانی ابهام در مسایل اجتماعی را سنت امتحان دانست و گفت: منطق قرآن این است که آفرینش این عالم و تحولاتش برای آزمایش است. طبق این نگرش، انسان‌ها همیشه در معرض آزمایش و امتحان هستند و ابهام لازمه امتحان است، مخصوصا وقتی امتحان در خود فکر کردن نیز باشد.

وی ادامه داد: خود این که فکر کنیم چه کسی اصلح است نیز یک وظیفه است. ما درباره فکر یا عدم فکر، تحقیق یا عدم تحقیق، طرفداری یا عدم طرفداری، معرفی یا عدم معرفی و... نیز امتحان می‌شویم. کل تکالیف، اعم از فردی و اجتماعی، همه‌ امتحان است و زمینه‌ای است برای این‌که انسان را بر سر دو راهی‌ها و چندراهی‌ها قرار دهد تا انتخاب کند. بنابر این، نگرانی برای کسی که به وظیفه خود عمل می‌کند بی‌مورد است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ضمن تبیین جنبه‌های مختلف حق و تکلیف انتخابات گفت: متأسفانه نفوذ فرهنگ غربی در فرهنگ ما باعث شده که برخی افراد تصور کنند که فقط حق رأی دارند و به تکلیف خود مبنی بر شناخت اصلح و رأی دادن به او اهمیت ندهند.

وی شناخت و انتخاب اصلح را تکلیف الهی دانست و گفت: وظیفه تبیین و آگاه کردن مردم نسبت به این تکلیف بر عهده روحانیت است. باید وظایف شرعی مربوط به انتخابات را برای مردم تبیین کنیم و بیش از آن‌که روی شخص تکیه کنیم درباره مسائل شرعی آن بحث کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری، کوتاهی در شناخت و انتخاب اصلح را  مستلزم شراکت در اعمال و گناهان منتخَب دانست و گفت: باید برای مردم تبیین کرد که اگر در تشخیص کوتاهی کردیم و کسی سر کار آمد که رعایت مسائل اسلامی را نکرد و مرتکب خطا، اشتباه، انحرافات یا گناهانی شد، ما نیز در کارهای او شریک هستیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در پایان بر لزوم توسل به اولیای خدا  درباره این‌گونه امور تأکید کرد و گفت: همان‌طور که برای کارهای دنیایمان وقتی به مشکلی برمی‌خوریم به اولیای خدا توسل می‌جوییم، چنین مسأله‌ای را که در سرنوشت هفتاد میلیون جمعیت کشور ما و چه‌بسا سرنوشت همه مسلمان‌‌ها تأثیرگذار است ساده نگیریم. اگر ما بیماری ساده‌ای داشته باشیم چقدر توسل و نذر و نیاز می‌‌کنیم؟ برای این‌گونه موارد نیز باید هم خودمان رعایت بکنیم و هم به دیگران سفارش کنیم که توسل داشته باشند.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...