علامه مصباح یزدی: نمی‌توان جامعه را به کسانی سپرد که ثقل نظام اسلامی و شعارهای‌شان را بر مسائل مادی جامعه متمرکز می‌کنند.

استاد حوزه‌علمیه قم افزود: برخی می‌گویند که حالا چه فرقی می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور باشد؟ باید دانست که سهل‌انگاری افراد مؤثر صدر اسلام سبب شد که مسیر تاریخ، به کربلا برسد! عده‌ای می‌گفتند که حالا حرمت پیری و سن فلانی را نگه بداریم و بگذاریم چند روزی امور را به دست بگیرد!

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح ایشان در تاریخ 1392/02/05 در دیدار با معلمان نمونه تهران، (سپاه) و بسیج دانشجویی پردیس تهران با اشاره به تقارن میلاد مبارک حضرت زهرا (س) با تولد حضرت امام (ره) گفت: مناسبت خاصی بین حضرت زهرا (س) و فرزندش حضرت امام است؛ اگر فداکاری و جان باختن حضرت زهرا در دفاع از ولایت و ابعاد اجتماعی دین نبود، اثری از حقایق دین و ولایت نبود. نقش امام خمینی نیز در همین راستا قابل فهم است. ایشان به احیای بخش عظیم اسلام؛ یعنی شؤون اجتماعی دین و ولایت پرداختند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: معنای دینداری در دوران پیش از انقلاب تنها در نماز، روزه، خمس و عزاداری خلاصه می‌شد، در حالی که رکن اصلی اسلام، ولایت است: «بُنِی الاسلامُ عَلَی خمسٍ... وَ مَا نُودِی بِشَیءٍ مِثلَ مَا نُودِی بِالولایة».

علامه مصباح به نفوذ سکولاریزم در جامعه قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: در گذشته نه تنها سیاسی بودن ارزش نبود، بلکه ضدارزش هم تلقی می‌شد؛ مثلا با این‌که آیت‌الله کاشانی در ردیف بزرگان تراز اول زمان خودش بود، به دلیل ورود به مسائل سیاسی، نه تنها مرجع تلقی نشد و احترامی همتراز آنان نداشت، بلکه برخی می‌گفتند که آیا می‌شود پشت سر این فرد سیاسی نماز خواند!

عضو مجلس خبرگان رهبری پس از تبیین چنین بستری، به عظمت حرکت امام خمینی اشاره کرد و گفت: امام خمینی، هم از لحاظ مباحث نظری، احیاگر بخش عظیمی از دین اسلام بود و هم از نظر اجرا سازی نظام مبتنی بر ولایت، بیش از نصف اسلام را که فرموش شده بود، زنده کرد. امروز هر جای دنیا سخن از جمهوری اسلامی بشود، آن را با مفهوم "ولایت" می‌شناسند. این حرکت، شبیه کاری است که حضرت زهرا (س) برای احیای "ولایت" کردند. بنابراین، اسلام فقط نماز و روزه نیست. حماسه‌های عظیم و ماندگار اسلام؛ مانند حماسه کربلا برای احیای اسلام و ولایت بود؛ پس چگونه می‌توان آن را نادیده گرفت؟

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این بخش حیاتی اسلام و جهت‌گیری اصلی انقلاب ایران، که همانا احیای اسلام و ولایت بود، گفت: درست است که امام (ره) خدمات و برکات بسیاری از جمله نجات کشور از استبداد و ذلت داشت، اما فریاد امام، همواره برای دفاع از اسلام و نگرانی درباره اسلام بلند بود؛ جای جای وصیت نامه شهدا هم سخن از اسلام و ولایت است. و «این مسأله» باید همواره اولویت ما باشد.

ایشان پس از بیان نقطه ثقل اسلام و جهت‌گیری اصلی انقلاب گفتند: وظیفه اکنون ما چیست؟ یکی حفظ نظام که امام خمینی می‌گفتند از نماز هم واجب‌تر است و دیگر ارتقاء و گسترش ارزش‌های اسلامی. حضرت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله رحمةٌ للعالمین هستند و اسلام امانتی است که ما باید به دیگر مردم مستضعف جهان، به ویژه کشورهای مسلمان برسانیم و بیداری اسلامی را تقویت کنیم.

عضو جامعه مدرسین گفت: اگر جهت‌گیری اصلی شخصیت حضرت زهرا (س) ولایت و اسلام ولایی بود و سوگیری اساسی امام خمینی و انقلاب اسلامی و وصیت نامه شهدا هم همین بوده است، ما باید بکوشیم که همین بُعد از نظام اسلامی زنده و برازنده‌تر باشد. بنابراین نمی‌توان جامعه را به کسانی سپرد که ثقل نظام اسلامی و شعارهای‌شان را بر مسائل مادی جامعه متمرکز می‌کنند؛ اگر هدف تأمین اقتصاد بود که نباید کربلا در تاریخ می‌داشتیم! نباید این همه شهید می‌دادیم! حالا عده‌ای می‌گویند که اگر فشار اقتصادی با سازش در برابر آمریکا کاسته می‌شود، چه عیبی دارد که مذاکره کنیم!

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: برخی می‌گویند که حالا چه فرقی می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور باشد؟ باید دانست که سهل‌انگاری افراد مؤثر صدر اسلام سبب شد که مسیر تاریخ، به کربلا برسد! عده‌ای می‌گفتند که حالا حرمت پیری و سن فلانی را نگه بداریم و بگذاریم چند روزی امور را به دست بگیرد! اما مگر خداوند نمی‌دانست که فلانی پیر است، پس چرا پیامبر خدا در غدیر، علی علیه‌السلام جوان را معرفی کرد؟ این سستی‌ها به آنجا انجامید که در کربلا، پسر پیامبر و فرزند شش ماهه‌اش را با لب تشنه سر بریدند!

علامه مصباح خطاب به معلمان و مسؤولان آموزش و پرورش افرودند: این قبیل سهل‌انگاری‌ها، ناشی از ضعف فرهنگ دینی است و باید ارزشها را در دل نسل آینده کاشت.

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...