به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع همسران كارمندان و دانش پژوهان این مؤسسه ضمن تبریك میلاد حضرت فاطمه(س) با اشاره به اینكه حضرت زهرا(س) باید به عنوان الگویی برای افراد قرار گیرد، اظهار داشت: هنوز در رابطه با چگونگی الگو قرار دادن زندگانی حضرت زهرا(س) برخی ابهامات و سئوالاتی در ذهن افراد وجود دارد؛ به عنوان نمونه حضرت امام خمینی(ره) در اعتراض به یك برنامه تلویزیونی اظهار داشتند كه باید حضرت زهرا(س) الگوی زندگی همه قرار گیرد. اما در تفسیر این كلام اختلافاتی وجود دارد.
حضرت آیتالله مصباح با اشاره به نمونههایی از زندگانی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: خانهای كه حضرت زهرا(س) در آن زندگی میكردند، از گل و خشت بود و در حیاط كوچك آن نیز شتری كه علی(ع) برای آب كشی از آن استفاده میكردند، وجود داشت. حتی حضرت زهرا(س) پس از اینكه پرده كرباسی نقاشی شده ای كه به عنوان هدیه دریافت كرده بودند را جلوی در آویختند، آن را باز كرده، به مسجد خدمت پیامبر خدا (ص) فرستادند تا خرج فقرا شود. از سوی دیگر در تهیه غذا نیز گاه خودشان مقداری جو قرض كرده و با دستاس آن را آرد كرده و نان میپختند كه در مواردی حتی همان را هم به فقیر میدادند.
وی با طرح این سؤال که آیا الگوگیری از آن حضرت به این معناست که ما هم در خانه گلی و خشتی زندگی کنیم، ادامه داد: مراد از الگو گیری از زندگی حضرت زهرا(س) به معنای تأسی به ایشان در شكل و قالب كار نیست، بلكه تأسی به روح كار است.
علامه مصباح در توضیح این مطلب با اشاره به اینكه در زمان حضرت زهرا(س) زندگی عمومی مردم مدینه، ساده بود، ادامه داد: الگوگیری از آن حضرت به معنای ساده زیستی با توجه به زمان و شرایط است. لذا امروز نیز ساده زیستی به معنای عدم دلبستگی به لذائذ دنیا و عدم برتری طلبی است.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیهای از قرآن كریم و روایات اظهار داشت: آخرت برای كسانی خواهد بود كه به دنبال برتری طلبی بر دیگران نباشند و اگر كسی بخواهد حتی بند كفشش، بهتر از بند كفش دیگری باشد، مرتبهای از برتری طلبی در او وجود دارد.
وی با نقل خاطرهای از مقام معظم رهبری اظهار داشت: اوایل ریاست جمهوری مقام معظم رهبری بود كه خدمت ایشان رسیدم، دو نكته برای من بسیار قابل توجه بود، اول اینكه ایشان اظهار داشتند كه از همان گوشت یخ زده و برنج كوپنی كه سایر مردم استفاده میكنند، میخرند ونكته دیگر اینكه تنها در یكی از اتاق هایشان قالی نخ نمایی پهن بود كه آن هم جهیزیه همسرشان بود و حتی پیشنهاد خانواده همسرشان مبنی بر تعویض فرش را نپذیرفته بودند، در حالیكه خانواده همسرشان از تجار فرش بودند.
وی با اشاره به لزوم تأسی به حضرت زهرا(س) تأكید كرد: مراد از الگو گیری، تأسی به حضرت زهرا(س) در ساده زیستی و عدم توجه به زرق وبرق دنیا و عدم برتری طلبی است نه پیروی از ایشان در قالب و شكل زندگی.
علامه مصباح در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امروزه واقعیتی در جهان وجود دارد كه زنها مورد ظلم و بیمهری واقع شده اند، از كشورهای غربی و شرقی گرفته تا كشورهای اسلامی و غیر اسلامی.
وی ادامه داد: حتی در برخی از مناطق و كشورهای اسلامی به خاطر نوعی از رسوم و تفكرات قومی و یا برداشت اشتباه از دین، با زنان به گونهای برخورد میشود كه گویا زن باید در همه کارها تابع فرامین مرد باشد، و از این رو حتی بسیاری از كارهای سنگین به آنها واگذار میشود، و متاسفانه بعد از گذشت 1400 سال از اسلام، هنوز در كشورهای اسلامی هم، ظلم و بیمهری نسبت به زنان وجود دارد.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: از طرف دیگر، هرچند غرب ادعا دارد كه به زنها به عنوان موجودی برابر با مردان و یا حتی بالاتر از آن نگریسته میشود، اما چنین چیزی صحت ندارد و زنان در غرب هم مورد ظلم قرار گرفته اند. حتی اگر از آمارهای بالای ظلم به زنان و محدود كردن و كتك زدن زنها در غرب چشم بپوشیم، باز هم زن در غرب مورد بیمهری قرار گرفته است، چرا كه معرفی زن به عنوان یك ابزار برای لذت جویی درغرب، خودش بالاترین ظلم به زنان است.
آیتالله مصباح به سفرخود به آمریكا و دیدارش با یكی از دانشمندان ایرانی كه عضو 12 انجمن علمی در دانشگاهها بود، اشاره و خاطرنشان كرد: این دانشمند بسیار از زندگی در آمریكا ناراضی بود و بیان میكرد كه وقتی یک شب دیروقت به منزل آمده بود، متوجه چراغ روشن اتاق دخترش شده بود، لذا تصور كرده بود كه دخترش مشكلی داشته باشد، از این رو درب اتاق را زده و وارد میشود و با دخترش و یك مرد غریبهای رو به رو میشود. دختر از اتاق بیرون آمده و هرچه از دهانش بیرون آمده بود، نثار پدر كرده بود و حتی تهدید كرده بود كه با پلیس تماس گرفته و میگوید پدرش قصد تجاوز به او را داشته است و بالاخره كار با عذرخواهی و التماس پدر پایان پذیرفته بود. یعنی در غرب آزادی زن را به گونهای تفسیر میكنند كه پدر حق ندارد در خانه خودش، درب اتاق دخترش را باز كند تا احوالی از او بپرسد.
وی با اشاره به اینكه هر دو سبک زندگی سنتی و مدرن غربی توأم با محرومیت زن، كمابیش در كشور ما وجود دارد و در هر دو گرایش به زن ظلم میشود، اظهار داشت: برای تأمین حقوق زن باید به نحوی كه دین مشخص كرده رفتار كرد و تفكرات غیر اسلامی را از ذهن بیرون ریخت. لذا نه آزادی مطلقی كه غرب برای زن تعریف میكند و نه محرومیتهایی كه در برخی تفكرات سنتی وجود دارد، هیچ كدام صحیح نیست و سبب ظلم به زن و بیاحترامی به شخصیت زن میشود.
وی با اشاره به نمونههای مختلفی اظهار داشت: دستور صریح اسلام در بسیاری از موارد، مشاوره و همفكری زن وشوهر است و چنین نیست كه زن در همه امور تابع محض همسر خود باشد، بلکه تنها در مسائل خاص زناشوئی، زن موظف به اطاعت از شوهر است كه البته آن هم به خاطر مصالح و تحكیم خانواده و كسب آرامش مرد برای توجه به خانواده خود است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: گرایشهای فمینیستی غربی نیز نه تنها مخالف صریح احكام اسلام است، بلكه در عمل هم نمیتواند آرامش و آسایش را برای زن به ارمغان آورد، چرا كه این تصور را در ذهن زن به وجود میآورد كه اگر تاكنون در حق او ظلم شده، باید برای احقاق حق خود با مردان به ستیز برخیزد، و لذا این تفکر به جای سازش و همزیستی، احساس مقابله با مرد و همسر خود میكند، و آسایش و آرامش را از زندگیها گرفته و تنها تخم نفرت، كینه و سوء ظن را در خانواده میكارد.
گفتنی است این دیدار 31 فروردین ماه جاری در سالن همایشهای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.