علامه مصباح: تعصب نابجا و ‌تبیین ناصحیح، ریشه بسیاری از اختلافات و مشکلات است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: در فعالیت‌های علمی و دینی، طالب حق باشیم، و در این راه سعی کنیم حرف و منظور طرف مقابل را خوب بفهمیم و از تعصب بی‌جا بپرهیزیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار آیت‌الله مصباح، ایشان در دیدار با اساتید و دانش­پژوهان گروه فلسفه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) که در تاریخ 8 اردیبهشت 94 برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام جواد (ع) خاطرنشان کرد: تلاش‌های بیشماری که در حوزه‌های علمیه در خصوص تبیین معارف اهل‌بیت (ع) انجام می‌گیرد مرهون زحمات حضرت امام (ره) و علمای بزرگ است.

وی با اشاره به این‌که معارف اسلامی، نیازهای جامعه، و فعالیت‌های حوزه‌های علمیه سه رکن تعیین‌کننده برای ارزیابی میزان موفقیت روحانیت در انجام وظیفة خود است، اظهار داشت: با مطالعه در این سه رکن، درمی‌یابیم وظایف خود را در این رابطه به درستی انجام نداده‌ایم.

ایشان اضافه کرد: از یک طرف معارف اسلام و اهل بیت(ع) اعماق و بطون فراوانی دارد که ما در حد ظواهر اکتفا می‌کنیم، و از طرف دیگر، استقبال و نیاز جامعه به این معارف زیاد است و دشمنان نیز با تبلیغات و برنامه‌ریزی به دنبال شبهه پراکنی هستند، و از طرف دیگر وقتی این‌ها را با میزان فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود بسنجیم، می‌بینیم با وجود تلاش‌های گسترده‌ای که صورت گرفته، هنوز جای کار زیادی وجود دارد.

آیت‌الله مصباح تصریح کرد: باید نیازهای جامعه را با توجه به سلیقه­ها و تقاضای­های افراد متفاوت بررسی کرد، ابزارها و امکانات را در نظر گرفت و بر همان اساس، فعالیت‌های علمی و دینی حوزه‌های علمیه را برنامه‌ریزی کرد.

ایشان آسیب‌های پیش روی فعالیت‌های دینی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: یک دسته آسیب‌های درونی است که ممکن است از طرف خود ما ایجاد شود، و دسته‌ای آسیب‌هایی است که عوامل بیرونی مانند دوستان نادان یا دشمنان آگاه در بوجود آمدن آن نقش دارند.

وی در تبیین آفت‌های درونی خاطرنشان کرد: آفت شناختی و فکری، و آفت روانی و اخلاقی دو بخش از آفت‌های درونی است که فعالیت‌های علمی و دینی را دچار آسیب می‌کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر در حوزه علمیه بتوانیم دو آفت تعصب نابجا و شناخت ناصحیح را کنار بگذاریم، جلوی بسیاری از انحرافات، دعواها و مشکلات گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ برخی اختلافات ناشی از کاربرد مشترکات لفظی است، که اثبات و نفی آنها مربوط به دوم معنای مختلف یک لفظ است؛ در این‌گونه موارد، اگر شناخت و تحلیل درستی از مسأله ارائه شود، این اختلافات از ریشه رفع می‌شود، چنانچه در فلسفه نیز با چنین مشکلاتی مواجه بوده‌ایم.

ایشان یادآور شد: خودپرستی، خودخواهی و خودمحوری از آفت‌های نفسانی است که مبارزه با آن در همه موارد بخصوص مباحث علمی و دینی مورد توجه می‌باشد.

آیت‌الله مصباح خاطرنشان کرد: باید امکانات و ظرفیت‌هایی که ایجاد شده را ارزشمند شمرد و از این امکانات برای تبلیغ علمی و دینی استفاده کرد.

وی افزود: در عصر حاضر با پیشرفت علم و فناوری هم زمینه ترقی علمی، دینی و پژوهشی فراهم شده و هم فعالیت دشمنان با بهره‌گیری از این امکانات گسترش یافته است، و از این رو باید از ظرفیت­های موجود برای اعتلای دینی و علمی نهایت استفاده را برد.

ایشان تصریح کرد:‌ باید هدف ما خدمت به اسلام و بیان حقایق اسلام باشد و هر کاری برای غیر خدا انجام بگیرد، پشیمانی به دنبال خواهد داشت.

علامه مصباح با بیان این‌که باید معیار و ملاک ما حق باشد، اظهار داشت: در فعالیت‌های علمی و دینی، طالب حق باشیم، و در این راه سعی کنیم حرف و منظور طرف مقابل را خوب بفهمیم و از تعصب بی‌جا بپرهیزیم. 

آخرین محتوای سایت

کتاب صوتی «آیین پرواز» منتشر شد.
کتاب صوتی «آیین پرواز» در پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت‌آیت‌الله مصباح یزدی رضوان‌الله علیه بارگذاری...
راهکارهایی برای تهذیب و خودسازی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
اقسام خدمات ممکنِ پزشکان به جامعه بشریت
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی لحظات زندگی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...
تحصیلات دینی خواهران؛ ضرورت‌ها و موانع
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا محمّد وآله الطّاهرین...
القرآن الكريم دواء أصعب الأمراض
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على سيّدنا محمّد وآله الطاهرين. اللهُمّ...