علامه مصباح: رسیدن به سعادت در گرو عمل به فرامین انبیا، ائمه‌علیهم‌السلام و ولی‌فقیه است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت: هر چند خداوند راه حق و باطل را نشان داده است، اما باز هم انسان مختار است که راه حق و کمال را بپیماید یا راه باطل و ضلالت و سقوط را.  راه حق همان است که انبیا، ائمه‌علیهم‌السلام و جانشینان آن‌ها یعنی ولی‌فقیه بیان کرده و می‌کنند. گوش دادن به سخنان آن‌ها و عمل به دستورات‌شان حرکت به سمت کمال، و سرپیچی از آن‌ها به معنای سقوط و تنزل به مقام حیوانیت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی از دانش‌آموزان تازه به تکلیف رسیده مدارس رویش‌های انقلاب اسلامی و علم و فرهنگ به همراه معلمان و والدین آن‌ها، انقلاب اسلامی را پدیده‌ای بی‌نظیر در عالم دانست و ضمن تبریک آغاز پنجمین دهه انقلاب اسلامی اظهار داشت: همه انسان‌ها، ابتدا به صورت جنینی در شکم مادر بوده‌اند و پس از تولد هم تا مدتی هنوز نمی‌توانستند درست بشنوند، ببینند و درک کنند؛ به تدریج اندام‌هایشان تقویت یافته و راه رفتن، حرف زدن و نظایر آن را آموختند و به عبارت بهتر، با رشد تدریجی، مسیر تکاملی را پیمودند.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: به موازات رشد جسمی، به تدریج درک و شناخت انسان نیز کامل می‌شود و لذا می‌بینیم که کودکان، سؤال‌های زیادی در ذهنشان وجود دارد که گاهی بر زبان می‌آورند. به مرور و با رشد بیشتر سلسله مفاهیمی برای انسان مطرح می‌شود که با حواس ظاهری نمی‌تواند آن‌ها را درک کند. خوب و بد و زشت و زیبا از جمله همین مفاهیم هستند.

وی با بیان این‌که شناخت چنین مفاهیمی مرز انسانیت با حیوانیت است، ادامه داد: همه حیوانات نیز بعد از تولد رشد کرده و بزرگ می‌شوند؛ اما ارزشیابی کارها و شناخت خوب و بد، تنها از انسان برمی‌آید؛ از این رو انسان با این درک از حیوانیت فراتر می‌رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که انسان میل به کمال دارد و به دنبال یادگیری و فهم است، ادامه داد: شما نوجوانان امروز به سنی رسیده‌اید که حد نصاب انسانیت را دارا هستید. تا قبل از سن بلوغ، هر چند تا حدی خوب و بد، قابل شناخت است، اما انتظاری نیست که فرد غیربالغ به صورت کامل خوب و بد را درک کرده و بر اساس آن رفتار نماید؛ اما بعد از بلوغ، از انسان توقع می‌رود که با شناخت خوب و بد، همراه با کسب علم و معرفت برای به دست آوردن خوبی‌ها تلاش کرده و از بدی‌ها اجتناب کند تا به سمت کمال به پیش برود.

وی با اشاره به نقش والدین، معلمان و مربیان در برطرف کردن جهل‌ها، اظهار داشت: همه ما، بیشتر شناخت هایمان را از دیگران آموخته‌ایم. اولین خدمتی که والدین، معلمان، اولیای الهی و انبیا به ما کرده‌اند، همین است که قدم‌های اولیه برای رسیدن به کمال را به ما ‌آموخته‌اند.

آیت‌الله مصباح با اشاره به سنت تدریج در عالم آفرینش اظهار داشت: خداوند، آگاهانه این سنت تدریح را در عالم قرار داده است تا کم‌کم از ضعف به قوت از ناآگاهی به آگاهی و از عدم کمال به سمت کمال به پیش رویم.

وی با اشاره به این‌که انسان برای شناخت خوب و بد، افزون بر نیروی درونی عقل، از آموخته‌های مربیان و انبیا نیز بهره می‌گیرد، افزود: به عبارت بهتر عقل و دین دو منبع مهم شناخت و تکامل هستند که با عمل به آن‌ها می‌توان به تکامل رسید؛ البته همه آن‌چه که انسان امروز با عقلش می‌فهمد، به صورت یکباره و همیشگی به دست نمی‌آید؛ گاهی مقدمات آن را از دیگران می‌آموزد؛ اما مهم آن که انسان هر قدر بهتر و بیشتر دین و قواعدی که خداوند بیان کرده را شناخته و بر اساس آن و آن‌چه عقل می‌گوید، عمل کرد، به درجات والای انسانیت و تکامل نزدیک می‌شود و در مقابل هرچه در این مسیر تنبلی کرده و در صدد شناخت خوبی‌ها و عمل به آن بر نیامد، به همان میزان به درجه حیوانیت نزدیک شده است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیاتی از قرآن، اظهار داشت: اتفاقا خداوند متعال نیز برخی انسان‌ها را به خاطر نشناختن خوبی‌ها و بدی‌ها و پیروی از هوی نفس، مذمت کرده و آنان را مانند چارپایان، بلکه پست‌تر از آنان دانسته است. نتیجه آن‌که عمل به دین و عقل به معنای پیشرفت در زمینه انسانیت و عمل نکردن به آن به معنای تنزل و سقوط به درجه حیوانیت است.

آیت‌الله مصباح با اشاره به نعمت شناخت اسلام و انقلاب افزود: حال که خداوند این نعمت‌ها را به ما داده است، جا دارد که سعی کنیم انرژی و نیروی‌مان را در راهی صرف کنیم که رشد و تکامل‌مان بیشتر شود و به انسانیت برسیم.

وی خطاب به دانش آموزان گفت: شما در این سن قابلیت امر و نهی خدا را پیدا کرده‌اید؛ عقلی که خداوند به شما داده است – و مرز بین انسانیت و حیوانیت است – شما را به سمت کمال فرا می‌خواند؛ اما رسیدن به کمال، برنامه می‌خواهد؛ برنامه همان است که انبیای ‌الهی و جانشینان آن‌ها یعنی ائمه ‌علیهم‌السلام و سپس شبیه‌ترین افراد به معصومین یعنی ولی فقیه ارائه می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه‌ای از قرآن ادامه داد: هر چند خداوند راه حق و باطل را نشان داده است، اما باز هم انسان مختار است که راه حق و کمال را بپیماید یا راه باطل و ضلالت و سقوط را.  راه حق همان است که انبیا، ائمه‌علیهم‌السلام و جانشینان آن‌ها یعنی ولی‌فقیه بیان کرده و می‌کنند. گوش دادن به سخنان آن‌ها و عمل به دستورات‌شان حرکت به سمت کمال، و سرپیچی از آن‌ها به معنای سقوط و تنزل به مقام حیوانیت است.

وی با بیان این‌که واجب است انسان روزانه - در نماز - چندین بار بر محمد‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و خاندانش، درود بفرستد، ادامه داد: اگر در راهی که این پیامبر و آلش و بعد جانشینان آن‌ها نشان داده‌اند، قدم بگذاریم، قدم در مسیر تکامل گذاشته‌ایم؛ البته باید مراقب باشیم که طبق فرمایش قرآن، بزرگ‌ترین دشمن ما، شیطان است که پیروی از او بدبختی به همراه دارد، در عوض عبادت خدایی که ما را آفریده و ما را دوست دارد، راه سعادت و تکامل است؛ ناگفته پیداست که هر آنچه پیامبر و ائمه و جانشینان آن‌ها می‌گویند نیز همان دستورات الهی است.

آیت‌الله مصباح انتخاب دوست خوب را یکی از عوامل مهم در رسیدن به سعادت و منحرف نشدن از مسیر مستقیم دانست و افزود: عامل دیگر نیز راز و نیاز با خدا و توسل به اهل بیت‌علیهم‌السلام برای شناخت حق و منحرف نشدن از مسیر مستقیم است.

گفتنی است این مراسم 25 بهمن ماه جاری در مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

 

برای‌ دریافت فایل صوتی این جلسه این‌جا را کلیک کنید!

آخرین محتوای سایت

خطر يهدد أجيالنا القادمة
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله ربّ العالمين والصلاة والسلام على سيّد الأنبياء والمرسلين حبيب إله...
نقش زیارت در تقویت باورهای دینی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلامُ...
رسالت جهانی روحانیت
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الرَّحیمْ اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمین وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ...
جدایی از اهل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بیت؛ عامل انحراف از ایمان
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الرَّحیمْ اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمین وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ...
اهمیت اخلاص و نگاه جهانی داشتن در فعالیت‌‌‌‌‌های دینی
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الرَّحیمْ اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمین وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ...
شرایط و موانع تحقق ایمان
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الرَّحیمْ الْحَمْدُ للهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی اللهُ عَلَی...
وظیفه حوزه علمیه در خنثی‌سازی توطئه‌های فرهنگی دشمن
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الرَّحیمْ اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمین وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ...
ارزش واقعی شهادت در راه خدا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم الْحَمْدُ للهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَالصَّلَوةُ وَالسَّلامُ...