سخن آغازین

 

سخن آغازین‌

قرآن، كتاب هدایت آدمیان در مسیر فلاح و صلاح و منشور سعادت انسان در صراط نجات است. انسان از نگاه قرآن، موجودى است مكلَّف كه مى بایست نخست تكالیف خود را بشناسد و آنگاه با انجام مسئولیت و اداء تكلیف، در راستاى استكمال خویش گام بردارد. هرجا سخن از تكلیف است، پاى «حق» نیز در میان مى آید و آدمى در عین حال كه مى‌بایست بر مدار تكلیف عمل كند، در پهنه هستى حقوقى نیز دارد كه مى بایست مورد عنایت قرار گیرد و به او عطاء گردد. چرخه مدیریت و گردونه سیاست آن گاه بر محور اعتدال و عدالت استوار است كه به درستى انسان را در مسیر اداء تكلیف رهنمون باشد و حقوق شایسته وى را به او ارزانى دارد، و این مهم جز در پرتو وحى، سامان نمى یابد.

***

كتاب حاضر، «حقوق سیاست در قرآن» بخش نهم از بحث‌هاى استاد فرزانه و اسلام‌شناسى معاصر حضرت آیةالله محمدتقى مصباح یزدى(دام عزه العالى) مى باشد كه معظم له تحت عنوان معارف

قرآن در سالهاى 1365 و 1366 براى طلاب، در مؤسسه در راه حق تدریس نموده اند و بعد توسط فاضل شهید زنده یاد حجةالاسلام والمسلمین محمد شهرابى(ره) نگارش یافته، و اینك به محضر دانشوران و فرهیختگان گران مایه تقدیم مى گردد. خداوند بزرگ، روح مطهر آن شهید را شاد گرداند و این خدمت ناچیز را از ما بپذیرد، إن شاءالله.

انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه الله)

15 رمضان 1419 هـ. ق.