علامه مصباح یزدی: امتیاز انقلاب ما به اسلامی بودن آن است و اساسا انقلاب ما برای برقراری اسلام بود

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خاطره‌ای از دهه اول پیروزی انقلاب گفت: امروز نیز کسانی هستند که چشم‌انداز آینده کشور را چیزی شبیه لبنان می‌دانند. این‌ها می‌گویند امام در شرایطی توانست این موقعیت را به دست بیاورد، اما شرایط همیشه این‌گونه نمی‌ماند و تغییر می‌کند و دوباره باید قانون اساسی تغییر یابد و اصلاح شود.

به گزارش پایگاه‌ اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی (دامت‌برکاته) وی در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه امام حسین علیه‌السلام و سربازان دانشگاهی سراسر کشور، با اشاره به نعمت‌ عظیم انقلاب اسلامی و اهمیت آن گفت: در مقابل این نعمت، وظیفه سنگینی نیز به دوش ما آمده است. این سنت ثابتی است که خداوند هر جا نعمت بزرگی به کسی می‌دهد، در مقابل، تکلیف بیشتری هم برای او ثابت می‌کند.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه با یادآوری برخی از انقلاب‌ها در کشورهای عراق، مصر، سوریه و... با استفاده از آیه چهاردهم از سوره یونس گفت: در واقع آفرینش انسان در این دنیا برای امتحان است. تمام این تحولات برای این است که زمینه فراهم شود تا افراد مسیری را انتخاب کنند و تا جایی که همت دارند به آن برسند. ثمَّ جَعَلْنَاكُمْ خَلاَئِفَ فِی الأَرْضِ مِن بَعْدِهِم لِنَنظُرَ كَیْفَ تَعْمَلُونَ؛ کسانی دنبال مسایلی رفتند و به نتایجی رسیدند و هرچه بود گذشت. حال نوبت شماست. شما چه کار می‌کنید؟ مراقب باشید در برابر این نعمتی که به شما دادیم تکلیف سنگینی به دوش شما آمده است. باید ببینید چه وظیفه‌ای دارید و آن را درست انجام بدهید. از گذشتگان عبرت بگیرید! عواقب کار آن‌ها را ببینید و شما به اشتباهات آن‌ها مبتلا نشوید.

وی افزود: اگر به وظیفه خود عمل نکنیم مستحق عقوبت می‌شویم و بزرگ‌ترین عقوبت‌ها سلب نعمت است. بنابراین اولین چیزی که باید درباره آن فکر کنیم این است که بیاندیشیم که ما چه‌کاره‌ایم و چه وظیفه‌‌ای داریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان تفاوت انسان‌ها در کیفیت و کمیت دریافت نعمت و هم‌چنین کیفیت و کمیت تکلیف خاطرنشان کرد: همان‌گونه که کمیت وظایف نسبت به کمیت قدرت اشخاص تفاوت می‌کند،‌ کیفیت موقعیت افراد نیز در کیفیت و کمیت وظیفه‌ای که بر دوش آن‌ها می‌آید تأثیرگذار است. افراد مختلف با پست، شغل، حرفه، منزلت اجتماعی و امور مختلف دیگر، از نعمت این انقلاب بهره‌مند هستند و تکالیف متفاوتی نسبت به آن دارند. ما باید ببینیم چه داریم، کجای کار هستیم، در کجای اجتماع واقع شده‌ایم و چه اندازه توانایی داریم و آن را باید در کجا صرف کنیم.  

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) وظیفه قشر فرهیخته را نسبت به انقلاب، بسیار مهم دانست و گفت: تأثیر کار این قشر بسیار بیشتر از سایر اقشار است.

عضومجلس خبرگان رهبری با اشاره به تفاوت‌ انقلاب‌هایی که در سرتاسر جهان رخ داده است، به ویژگی‌های انقلاب اسلامی ایران پرداخت و گفت: امتیاز انقلاب ما به اسلامی بودن آن است و اساسا انقلاب ما برای برقراری اسلام بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با برشمردن موقعیت‌ سیاسی و اجتماعی کشور در مقابل ابرقدرت‌های جهان و مقایسه آن با ذلت و سرسپردگی مسئولان کشور در دوران طاغوت گفت: مهم‌تر از این عزت این است که ما زمینه رشد معنوی پیدا کردیم تا به خدا نزدیک بشویم. این همان جهشی است که ملت ما را که جوان‌هایشان ولگرد کوچه‌ها و خیابان‌ها بودند به‌جایی می‌رساند که رهبرمان درباره یکی از نوجوانانش می‌گوید رهبر ما این نوجوان سیزده ساله است. این معجزه‌ای بود که خداوند به دست امام (ره) ایجاد کرد.

وی افزود: بنابراین وظیفه ما حفظ و تقویت ویژگی اسلامیت نظام و انتقال آن به نسل آینده است. ما به عنوان انقلاب اسلامی باید به دنبال حفظ دستاوردهای اسلام باشیم و همه چیزهای دیگر، اعم از پیشرفت علمی، صنعتی و اقتصادی را در سایه اسلام بخواهیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به زحمات حضرت امام (ره) برای تهیه قانون اساسی و تاکید ایشان بر گنجاندن اسلام و ولایت‌فقیه در آن گفت: این کاری بود که خداوند به دست امام و به یاری دوستان و تربیت‌شدگان مکتب امام انجام داد و با این کار بود که این نظام واقعاً نظام اسلامی شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خاطره‌ای از دهه اول پیروزی انقلاب گفت: امروز نیز کسانی هستند که چشم‌انداز آینده کشور را چیزی شبیه لبنان می‌دانند. این‌ها می‌گویند امام در شرایطی توانست این موقعیت را به دست بیاورد، اما شرایط همیشه این‌گونه نمی‌ماند و تغییر می‌کند و دوباره باید قانون اساسی تغییر یابد و اصلاح شود.

وی افزود: اعتقاد این افراد این است  که اگر ما به اجرای اسلام و احکام آن تقید داشته باشیم، نظام پیش نمی‌رود. اختلافات قومی آتش زیر خاکستر است و باز هم اقوام مختلف هستند و از طرف دشمنان تحریک می‌شوند. بیایید کاری کنیم که همانند اصل وحدت ملی لبنانی، اصل وحدت ملی ایرانی حفظ شود و در این راه باید اسم اسلام را حذف کنیم. 

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: این تفکر مهم‌ترین کشور دنیا را امریکا می‌داند و می‌گوید: ما اگر بخواهیم زندگی کنیم باید با این کدخدا بسازیم.

استاد فلسفه و تفسیر قرآن حوزه علمیه با تاکید بر شکست این اندیشه، به بیان مصادیقی از این شکست پرداخت و گفت: دلیل این شکست نیز این آیه از قرآن است که می‌فرماید: لَیَنْصُرَنَّ اللهُ مَن یَنْصُرُه. این اسباب و این فرمول‌ها درست است، اما خداوند ملاک دیگری دارد. ما شهدایی داشته‌ایم که بسیاری از آن‌ها از بندگان خالص خدا بوده‌اند. ارزش آن‌ها نزد خداوند از بین نرفته است و الان نیز دستشان به دعا بلند است و برای حفظ و اصلاح این نظام دعا می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به چشم‌انداز مورد نظر مقام معظم رهبری نسبت به دهه‌های آینده کشور گفت: اگر در دهه‌های آینده نیز پیشرفت‌های علمی، سیاسی، اجتماعی و اقصادی کشور با همین شیب ملایم کنونی پیش رود در دهه‌های آینده چه وضعیتی خواهیم داشت؟ افزون بر این‌که در کنار این پیشرفت‌ها به ارزش‌های معنوی نیز رسیده‌ایم؛ ارزش‌هایی که همه مردم در سرتاسر جهان با فطرت پاک خود آن‌ها را دوست دارند. امریکا از هم‌اکنون آن روز را می‌بیند و همه دشمنی‌اش را برای ایران قرار داده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم وظیفه فرهیختگان را تقویت این عناصر دانست و گفت: باید همتمان را از زندگی فردی‌مان بالاتر ببریم. باید به فکر این باشیم که جامعه ترقی کند و خداوند راضی باشد و امام زمان شاد شود.

گفتنی است این دیدار در تاریخ 1394/06/15 در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) صورت گرفت.