فهرست مطالب

سخن آخر

سخن آخر

بنابراین، اسلام براى همه مردم و در همه زمانها آمده است و احكام آن هم هیچ قابل تغییر نیست. كسى كه در این امور شك كند، در ضروریات دین شك كرده است و انكار آنها نیز موجب ارتداد است. این مسائل قابل مناقشه نیست. البته طرح سؤال اشكالى ندارد. اگر شبهه اى به ذهن كسى بیاید، باید سؤال خود را مطرح كند. شبهه را هم به درستى تبیین كند تا جواب صحیح و كامل را دریافت كند. یكى از كارهاى مهمّ علما و روحانیون هم از اول تا آخر پاسخ به سؤالات بوده است. حتى گاهى خودشان شبهه اى را كه هنوز به ذهن دیگران نرسیده بود، ابداع و پاسخ آن را هم ارائه مى كردند. این كه گاهى گفته مى شود روحانیون پاسخگوى سؤالات نیستند، سخن درستى نیست.

این امر مباركى است كه جوانان این زمان به واسطه رشد فكرى كه پیدا كرده اند، جستجوگر و پرسشگر شده اند. این امر هم تا حد زیادى به بركت پیروزى انقلاب و تعطیل شدن مراكز فساد است كه موجب شد فهم جوانان بیشتر رشد كند. البته، اگر قدر آن را بدانیم و مجدداً شرایط زمان طاغوت را ایجاد نكنیم و عشرتكده ها را به اسم فرهنگسرا احیا نكنیم! اجراى احكام اسلامى و رواج فرهنگ اسلامى موجب شد كه امروز، جوانان ما از بعضى از پیرمردهاى سابق بهتر بفهمند و از ذهن فعال ترى برخوردار باشند. این امر، بركت دارد. ما باید از آن استقبال كنیم. ما هیچ ابایى نداریم از این كه جوانان سؤال كنند و جواب آن را بخواهند. روحانیت هم وظیفه خود مى داند كه با كمال خوشرویى و با دقت به این سؤالها جواب دهد.

پس طرح سؤال اشكال ندارد. اما كسانى كه این شبهه را در ذهن اشخاص ایجاد مى كنند تا ایمان جوانان ما را نابود كنند، آنها شیاطین هستند. این هم تعبیرى است كه خود قرآن درباره آنها فرموده: «و كذلك جعلنا لكل نبى عدواً شیاطین الانس»1. ابلیس از شیاطین جنى است. قرآن مى فرماید ما شیاطین انسى و هم چنین شیاطین جنى را در مقابل انبیا قرار دادیم. براساس نص قرآن كسانى كه این شبهات را به قصد گمراه كردن جوانان ایجاد مى كنند، شیطان واقعى هستند و در رأس آنها شیطان بزرگ، آمریكا است. بسیارى از ایشان هم از همانجا تغذیه مى شوند، هم تغذیه فكرى و هم تغذیه مالى. رئیس جمهور فعلى آمریكا پیش از ریاست جمهورى، به صراحت گفت كه كمك هاى مالى و تبلیغاتى و حمایت هاى آمریكا در جهت تغییر شرایط ایران و فراهم كردن زمینه سقوط حكومت ولایت فقیه است. وى به كمك هاى مالى تصریح كرد. اگر این افراد شیطان نیستند، پس چه كسى شیطان است؟ پس شیاطین انس چه كسانى هستند؟ از این رو بود كه حضرت امام(قدس سره) فرمود: «شیطان بزرگ آمریكاست.» آن بزرگوار این تعبیر را از قرآن گرفته بود. «شیاطین الانس و الجن». آنچه ما نگران آن بوده و با آن مقابله مى كنیم، عملكرد این شیاطین است كه با سوء نیت قصد دارند ایمان جوانان را از بین ببرند اما كسانى كه پرسشگر هستند، سؤال دارند و جواب آن را مى خواهند بسیار قابل احترام هستند و ما با كمال خوشرویى و با آغوش باز، هم از طرح این سؤالات استقبال مى كنیم و هم آمادگى جواب آنها را داریم.


1. انعام، 112.