فهرست مطالب

مقدمه

مقدمه

ایام محرم كه به بركت خون سیدالشهدا(علیه السلام) مبارك شده و بركت آن از زمان شهادت آن بزرگوار تا امروز همچنان براى امت اسلامى ادامه دارد، ایامى است كه باید در آن فرصت را مغتنم بشماریم و از سویى معرفت خود را نسبت به اهل بیت(علیهم السلام) و مخصوصاً سیدالشهدا(علیه السلام)زیاد كنیم و از سوى دیگر درس هاى لازم را از حوادث صدر اسلام به خصوص حوادث مربوط به داستان تلخ كربلا بیاموزیم و از آنها در جامعه خود استفاده كنیم. هر چند عزادارى، گریه كردن، سینه زدن و همه مراسمى كه به عنوان بزرگداشت شعائر دینى و اظهار ارادت به پیشگاه سیدالشهدا(علیه السلام) انجام مى شود به تنهایى مطلوبیت ذاتى دارد، ولى بركات سیدالشهدا(علیه السلام) به اندازه اى زیاد است كه ما نباید به این مقدار اكتفا كنیم. بركات فراوان دیگرى در معرفت آن حضرت و تأمل در كلمات نورانى و سیره آسمانى اش نصیب جامعه اسلامى مى شود كه این بركات نسبت به آن ها بسیار ناچیز خواهد بود.

باید سعى كنیم معرفت خود را نسبت به سیدالشهدا(علیه السلام) بیشتر كرده، اهداف آن حضرت را بهتر یاد بگیریم و از درس هاى عملى آن حضرت براى زندگى امروز خود استفاده كنیم.

من از زمان نوجوانى به خاطر دارم، زمانى كه در مجالس عزادارى شركت مى كردم، از گویندگان و وعاظ ـ كه ان شاء الله خدا همه آنها را حفظ كند و دستشان را از دامان ابى عبدالله(علیه السلام) كوتاه نكند و ما را هم خدمتگزار وعاظ و مرثیه خوانان به شمار آورد ـ مى شنیدم كه مى گفتند اگر شهادت امام حسین(علیه السلام) نبود دین از بین رفته بود. ما با حُسن ظنى كه نسبت به بیانات وعاظ داشتیم، با خود مى گفتیم این مطلب درست است هرچند شاید علت آن را نمى فهمیدیم. دائماً این سؤال در ذهنم بود كه چگونه ممكن است كه به وسیله شهادت سیدالشهدا(علیه السلام) و عده اى از اصحاب آن حضرت، دین حفظ شود و اگر جریان كربلا واقع نشده بود و امام حسین(علیه السلام) كشته نمى شد، چگونه دین از بین مى رفت؟ تصور مى كنم امروزه این گونه سؤالات در ذهن نوجوانان و جوانان ما بیش از پیش مطرح مى شود. جوانان امروز پرسشگرتر از جوانان دیروز هستند و سطح فكر و كنجكاوى آنها افزایش یافته است و امثال بنده هم باید سعى كنیم به این نیاز جوانان عزیزمان كه یافتن پاسخ هاى روشن و مستدل به سؤالاتى از این قبیل است، توجه كنیم و بحث ها را به گونه اى مطرح كنیم كه در كنار سایر مسائل، به چنین پرسشهایى نیز پاسخ داده شود.