فهرست مطالب

طرح یك پرسش

طرح یك پرسش

بحث من با همین پرسش شروع مى شود كه چگونه سیدالشهدا(علیه السلام) با شهادت خود اسلام را حفظ كرد و چرا وضع به گونه اى بود كه بدون شهادت امام حسین(علیه السلام) دین در خطر بود و از بین مى رفت؟

چنان كه مى دانید پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) در شرایط نابسامان اجتماعى به رسالت مبعوث شد و 13 سال در مكه و 10 سال در مدینه تلاش فراوانى انجام داد تا كشور اسلامىِ رو به رشد و مترقى را در سرزمینى كه از عوامل تمدن محروم بود، به وجود آورد. البته افرادى نیز طى این مدت تربیت شدند كه گاهى امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نهج البلاغه از آن ها یاد كرده و نقل مى كند كه در زمان پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مردم چگونه براى دین خود فداكارى كرده و حتى براى حفظ اسلام با پدران، فرزندان و خویشان خود مى جنگیدند و چه مقدار از اموال خود را در این راه صرف كرده، چه سختى هایى را در شعب ابى طالب تحمل كرده و چه مشقت هایى را در هجرت به حبشه و مدینه تحمل كردند. مسلمانان تمام این سختى ها را به جان خریدند تا اسلام حفظ شود. پس از آن نیز طى 10 سال حضور پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله وسلم) در مدینه 72 غزوه و سریه اتفاق افتاد كه همان مسلمانان این جنگ ها را اداره كردند.

مسلمانانى كه تا این اندازه فداكارى كردند و در جنگ هاى بدر، احد، حنین و... بسیارى از آنها كشته و زخمى شدند، در زمان سیدالشهدا(علیه السلام) هنوز بسیارى از كسانى كه در این جنگ ها معلول یا زخمى شده بودند، حضور داشتند. هنوز بعضى از اصحاب پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در قید حیات بودند. فرزندان پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم) هم در میان مردم زندگى مى كردند، خود امام حسین(علیه السلام)هم در میان مردم شناخته شده بود; چگونه همرزمان و اصحاب پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) اجازه مى دادند اسلام از بین برود و چگونه خون سیدالشهدا(علیه السلام) از نابود شدن اسلام جلوگیرى كرد؟ در ابتدا بعید به نظر مى رسد كه در حالى كه هنوز بیش از 60 سال از هجرت پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم) به مدینه نگذشته است، اسلام در معرض نابودى باشد. خودِ این مسأله ادعاى عجیبى به نظر مى رسد. همچنین این ادعا هم عجیب است كه قیام سیدالشهدا(علیه السلام) با 70 نفر، اسلام را كه در معرض خطر قرار گرفته است، نجات دهد. براى روشن شدن پاسخ این سؤال مناسب است مقدارى در وضع مسلمانان صدر اسلام تأمل كنیم، همان كسانى كه ایمان آوردند و در سلك پیروان پیغمبر(صلى الله علیه وآله وسلم) قرار گرفتند.